هر نوع نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری خودرو به طوری که باعث کاهش ضریب ایمنی رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازها یا آلاینده‌های هوا و یا آلودگی صوتی شود، نقص فنی نام دارد.

نقص فنی در وسیله نقلیه یکی از عوامل مهم ایجاد تصادف است که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و حتی جانی را در پی داشته باشد.

با تغییر فصل، سیستم وسیله نقلیه شما باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ شود تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود. این عمل نیازمند این است که شما به‌عنوان مالک خودرو، بازبینی کلی از وسیله نقلیه خود انجام دهید. می‌توانید با خواندن مقاله نکات نگهداری از خودرو از این ترفندها با خبر شوید.

نقص فنی شامل چه مواردی می‌شود؟

فرسودگی لاستیک​

در جا به جایی لاستیک‌ ها این موضوع را باید در نظر داشت که لاستیک‌ وسیله نقلیه در جلو و در عقب  به یک اندازه فرسوده نمی‌شوند . به طور معمول فرسایش لاستیک‌های جلویی وسیله نفلیه بیشتر از لاستیک‌های عقبی آن است. به دلیل فشار زیادی که بر روی لاستیک‌های جلو هنگام دور زدن، عبور از پیچ و … وارد می‌شود لاستیک‌های جلو زودتر فرسوده می‌شوند. در نتیجه جا به جایی لاستیک‌ خودرو باید با توجه به میزان فرسودگی لاستیک‌ها باشد.

برای تشخیص فرسودگی لاستیک خودرو باید علائمی را شناسایی کنیم.

  •  تاریخ های درج شده بر روی لاستیک
  • برآمدگی بر روی سطح صاف لاستیک
  • ایجاد شیار و شکاف در لاستیک
  • لرزش فرمان وسیله نقلیه
  • از بین رفتن آج لاستیک
  • نوار شاخص تشخیص فرسودگی لاستیک خودرو:

در لاستیک های جدید، امروزه قابلیت تازه ای لحاظ شده است و آن داشتن یک نوار شاخص فرسودگی بر روی لاستیک است. در واقع وقتی لاستیک نو است، این نوار نامرئی است و خیلی به سختی می‌توان آن را دید. اما با گذشت زمان و فرسایش لاستیک، این نوارها را که به صورت صاف و عمود بر جهت آج ها هستند، مشاهده خواهید کرد.

نقص فنی

نقص فنی شامل نقص سیستم ترمز

کم شدن ضخامت لنت ترمز

فرایند کلی ترمز های دیسکی براساس اصطحکاکی شکل می گیرد که به ایستادن خودرو منجر می شود. در این سیستم، دیسک ترمز با لنت ها درگیر می شود. این اصطحکاک و درگیری تا زمانی که ضخامت لنت ها کم شود، به طول می انجامد. زمانی که این ضخامت به کمتر از حد استاندارد خود برسد، مشکل ساز و خطر آفرین می‌شود. 

صدای نامتعارف در هنگام ترمز

اگر زمان ترمز گرفتن، صداهای ناهنجاری مانند جیغ یا برخورد دو فلز به گوش خورد میتوان به وجود نقص فنی پی برد.

روی قطعه لنت فلزی وجود دارد، این فلز هنگام کاهش ضخامتی که در مورد قبل توضیح داده شد، بیرون می‌زند. زمانی که راننده ترمز می‌کند این فلز با دیسک تماس پیدا می‌کند و موجب تولید صدایی ناخوشایند می‌شود.

نقص در پدال ترمز

بروز نشانه‌هایی در پدال ترمز یکی از اساسی‌ترین هشدارها برای وجود نقص در سیستم ترمز است. درصورتی‌که هنگام ترمزگیری پدال به‌طور نامعمول پایین رود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کاهش ضخامت لنت‌ها یا وجود ایراد در سیستم هیدرولیک ترمز نظیر نشتی روغن ترمز یا نفوذ هوا به سیستم ترمز باشد.

نقص فنی خودرو

خرابی چراغ‌‌ ها

خراب شدن و روشن نشدن چراغ ها علاوه بر اینکه برای راننده، سرنشینان خودرو و همچنین سایر خودروهای حاضر در جاده ایجاد خطر می کند بلکه غیرقانونی هست و در صورت دیده شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه دارد .

از جمله موارد مشکلات چراغ ها روشن نشدن چراغ جلو، کار نکردن نور بالا و پایین، روشن نشدن چراغ ترمز و راهنماها می‌باشد.

برای جلوگیری از بروز حادثه بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

چراغ‌ها را قبل از سوختن تعویض کنید
هر دو چراغ‌ را با هم تعویض کنید
حباب چراغ‌ها را تعویض کنید
چراغ‌ها را تنظیم کنید

نقص فنی و تصادفات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *