گرما و ترافیک‌ می‌تواند صدمات زیادی به وسیله نقلیه وارد کند. با وجود این می‌توان با انجام معاینات ساده‌ علاوه بر اینکه بر عمر وسیله نقلیه خود افزود از مخارج سنگین در آینده هم جلوگیری کرد و همچنین سختی رانندگی در فصل گرما را کاهش داد. 

در مقالات اخیر در رابطه با نگهداری وسیله نقلیه در فصل سرما مطالبی مطرح شده است در این مقاله اما برخی از نکات رانندگی را که مختص فصل تابستان است با یکدیگر مرور کنیم تا با توجه با این نکات امنیت و راحتی سفیران شیپ نو حفظ گردد.

تنظیمات ماشین

لاستیک‌ها

لاستیک‌ها نقش مهمی در عملکرد و امنیت خودروی شما بازی می‌کنند، در یک جاده داغ و سوزان تابستانی این تایرهای وسیله‌ی شماست که اتصال وسیله نقلیه شما با جاده را حفظ می‌کنند. گرم شدن هوا و نرم و داغ شدن آسفالت جاده باعث واردشدن فشار بیشتری به تایرهای وسایل نقلیه می‌شود.

رانندگی در گرما

ترمز

گاهی ترمز ماشین تحت تاثیر گرمای هوا قرار می‌گیرد و دچار مشکل می شود این مسئله‌ای است که ممکن است کمتر به آن توجه داشته باشید. خوردگی ترمزها و سایر بخش‌های سیستم ترمز همانند لنت ترمز گاهی در فصل تابستان تشدید می‌شود و خطرساز می‌شود. و واضح است که ایراد در سیستم ترمز جز اساسی‌ترین نقص فنی‌ها برای امنیت می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره مقاله نقص فنی‌های خطرناک را مطالعه کنید. 

رانندگی در گرما

روغن‌ موتور و روغن ترمز

به طور معمول میزان روغن موتور را هر هزار کیلومتر بررسی می‌شود، اما توصیه متخصصان این است که قبل از سفرهای طولانی و پیش از آغاز فصل گرما هم روغن مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید برای این کار حداقل ۵ دقیقه قبل از بررسی باید موتور را خاموش کنید. پس از بررسی نشانگر در صورتی‌که سطح روغن پایین‌تر از علامت کمینه باشد باید روغن موتور اضافه کنید.

روغن ترمز هم یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های وسیله نقلیه است، اگر روغن ترمز به موقع تعویض نشود ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. غالبا عمر روغن موتور بسته به شرایط کارکرد خودرو بین ۱ تا ۲ سال و هر ۶۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. 

رانندگی در گرما

مراقبت از راننده

تهویه مطبوع

سیستم تهویه ماشین را قبل از آغاز گرما توسط یک متخصص بررسی کنید. ممکن است لازم باشد فیلتر هوای ماشین را تعویض کنید یا شاید گاز کولر نیاز به شارژ شدن داشته باشد. فراموش نکنید که کولر خودرو مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست بنابراین تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوا برای حفظ سلامتی لازم است.

استفاده از سایبان

در روزهای گرم تابستان و مخصوصا ساعات اوج گرما قرار گرفتن در معرض گرما به صورت مستقیم مانند رانندگان موتور سوار به شدت می‌تواند کلافه کننده باشد راهکاری که تا حدودی میتواند به این مسئله کمک کند استفاده از سایبان می‌باشد، سایبان از شما در برابر نور مستقیم خورشید حفاظت کرده و کمی از گرما می‌کاهد. این مورد از بهترین پیشنهادات برای رانندگی در فصل گرما است.

رانندگی در گرما

مراقبت در برابر گرما

مراقبت از پوست در برابر آفتاب امری بسیار مهم و اساسی است. حتما تجربه کرده اید که پوست دست یا پوست صورت به هنگام رانندگی در جاده در زیر تابش مستقیم نور خورشید در روزهای بلند تابستان دچار سوختگی می‌شود بنابراین استفاده از دست کش و یا کرم های ضدآفتاب بسیار مهم و کمک کننده است.

نوشیدن مایعات خنک

اگر توان تحمل گرما را ندارید بهتر است در ساعات میانی روز رانندگی را متوقف کرده و در سایه‌ای خنک به استراحت بپردازید، چرا که گرما آستانه تحمل را پایین آورده و واکنش پذیری را بالا می برد. اگر هم مشغول رانندگی هسیتد حتما پس از دو ساعات رانندگی در گوشه‌ای متوقف شده و به خود و وسیله نقلیه خود  اجازه خنک شدن بدهید و بعد از نوشیدن مایعات، مسیر را از سر بگیرید.

پارک خودرو

قرارگرفتن وسیله نقلیه زیر نور مستقیم خورشید به رنگ آن و یا داشبورد آن صدمه می‌زند و آن را خراب می‌کند، بنابراین برای جلوگیری از این آسیب حتما وسیله نقلیه خود را در سایه و یا در پارکینگ پارک کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *