پیک موتوری

طی چند سال اخیر با گسترش اپلیکیشن‌هایی مانند شیپ‌نو و امثال‌شان یا حتی گسترش فروشگاه‌های اینترنتی، شاهد این هستیم که بسیاری از جوانان برای کار نیمه وقت و یا شغل دوم خود، به دنبال خرید موتور سیکلت هستند تا بتوانند به عنوان پیک موتور فعالیتی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم با موتورهایی که برای باربری مناسب هستند و ویژگی‌هایشان آشنا شویم.

استهلاک کم و ارزان بودن قطعات

موتور سیکلتی که شما برای کار پیک موتوری انتخاب می کنید می‌بایست دارای قطعات ارزان و در دسترس باشد، چرا که احتمالاً شما هر روز با موتور خود کیلومترها راه را طی میکنید و این باعث می‌شود که موتور شما به مرور زمان فرسوده شود و احتیاج به سرویس داشته باشد در نتیجه دقت به این موضوع بسیار مهم است که قطعات مورد نیاز موتور سیکلت شما در همه جا وجود داشته باشد.

پیک موتور اصفهان

مصرف سوخت کم و بهینه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در موتور سیکلت مخصوص پیک موتوری کم مصرف بودن آن است.توصیه می‌شود از موتورسیکلتی استفاده کنید که انژکتور باشد تا مصرف سوخت‌تان بهینه شود و در هزینه‌ها صرفه جویی گردد.

قابلیت نصب لوازم باربری

یک نکته بسیار ریز ولی مهم این است که موتورسیکلتی که قصد خرید آن را دارید قابلیت نصب لوازم موتور سواری برای پیک را داشته باشد. از جمله لوازمی مانند باکس، گارد، ترکبند و حتی کش باربری. حتی برخی موتورها خودشان سبد یا باکس کوچک دارند که می‌تواند برای کار کردن در پیک مناسب باشد توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است.

حجم موتور را بررسی کنید

هنگام انتخاب پیک موتور معمولا دست گروه برای انتخاب حجم موتور (اگر چند سی سی باشد) باز است. اما از آنجایی که خدمات تحویل معمولاً با خیابان‌های شلوغ درون شهری سروکار دارند و به سرعت زیادی نیاز ندارند، بسیاری دوست دارند موتور شیپ نو آنها به موتورهایی با حجم کمتر بسنده می کنند. علاوه بر این، موتورسواری باید مورد توجه قرار گیرد پیک شیپ نو نمی تواند سریعتر از حد معین حرکت کند. زیرا بارها بسته ای را حمل می کند که حاوی مواد غذایی یا اقلام شکستنی است و باید به خوبی از بسته ها مراقبت کند.
پیک موتوری

توجه به راحتی موتورسیکلت

راننده پیک موتوری  چندین ساعت در روز با موتورسیکلت خود کار می کند. در این مورد، راحتی موتور بسیار مهم است. این راحتی را باید از همان لحظه اول نشستن روی موتورسیکلت احساس کرد و حتی بعد از چند ساعت هم سواری خسته کننده نباشد. ویژگی های کلیدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • صندلی خوب و راحت
  • موقعیت سواری آرام
  • کیفیت ساخت بالا
  • فضای ذخیره سازی زیر صندلی
  • سیستم تعلیق مناسب

توجه به قدرت موتور سیکلت

باری که برای حمل به پیک موتوری سپرده می‌شود، معمولا سبک و کم‌حجم است. بیشتر موتورسیکلت‌های موجود در بازار قدرت و گشتاور مناسب برای جابه‌جایی چنین بارهایی را دارند. با این حال بهتر است به این موضوع بی‌توجه نباشید و موتورسیکلت ضعیف و سبکی تهیه نکنید. رانندگان پیک موتوری عمدتا از موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور ۱۲۵ سی‌سی استفاده می‌کنند.
اگر قصد استفاده از موتور در محیط‌های خاص مانند مناطق صنعتی یا مزرعه‌ها و باغ‌ها را دارید، قدرت موتور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بار شهری برای موتورسیکلت حداکثر ۱۰۰ است و البته احتمال جابه‌جایی یک بار با این وزن در کل بسیار پایین است، اما در محیط‌هایی که گفتیم ممکن است بارها قدری سنگین‌تر باشند یا حمل بارهای سنگین متداوم باشد. در این شرایط بهتر است موتورسیکلتی را انتخاب کنید که انجین پرقدرتی داشته باشد.

موتور برقی یا بنزینی؟

موتورسیکلت‌های برقی، سوخت خود را از برق شهری تامین می‌کنند و یک موتور الکتریکی، این نیرو را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند. این موتورسیکلت‌ها هیچ سروصدایی ندارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند، به همین دلیل برای استفاده در شهرهای بزرگ که موتورسیکلت‌ها در خیابان زیاد و پر رفت‌وآمد هستند، بسیار مناسبند. موتورهای برقی باتری پرظرفیتی دارند که میزان زیادی انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و برای یک روز کامل استفاده کافی است. می‌توانید هر شب موتور را شارژ کنید تا برای استفاده روز بعد مناسب باشد.

موتور مخصوص پیک

اگر ایرادی به موتورسیکلت‌های برقی وارد باشد، قدرت کم آن‌ها نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی است، اما برای کاربرد به عنوان پیک موتوری شهری و جابه‌جایی محموله‌های سبک کاملا مناسب هستند. قیمت موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی بیشتر است اما مزیت‌های بسیاری نیز دارند و البته شما را از دردسر مداوم پیدا کردن پمپ بنزین خلاص می‌کنند.

به‌نظر شما کدام ویژگی برای انتخاب موتور مهم‌تر است؟ شما کدام وسیله را برای کار در پیک موتوری توصیه می‌کنید؟ ما در شیپ نو بی‌صبرانه مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *