با تغییر فصل و آمدن ماه‌های سرد سال، سیستم خودروی شما باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ شود تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود. این عمل نیازمند این است که شما به‌عنوان مالک خودرو، بازبینی کلی از وسیله نقلیه خود انجام دهید.

شما سفیران عزیز شیپ‌نو میتوانید با دنبال کردن و انجام دادن مواردی که در ادامه گفته میشود، از سلامت خودروی خود در فصل زمستان و در مقابل سرما محافظت نمایید.

بررسی تایر‌ها

با تغییر فصول و به تبع آن دمای هوا، میزان باد داخل تایر خودرو نیز کم و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایر خودرو همیشه در وضعیت مناسبی باشد باید تنظیم باد خودرو به صورت دوره‌ای انجام شود. برای نگهداری از خودرو در زمستان بهتر است باد تایرها را متناسب با آب و هوای زمستان تنظیم کنید.

تایرهای خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهد، پس در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. تایرهای کم باد خیلی خطرناک است و ممکن است که شما را با دردسر رو به رو کند؛ به ویژه در هوای سرد یا هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده است، کارآیی ترمزهای شما را کاهش می‌دهد و کنترل خودرو را سخت‌تر می‌کند. همچنین اگر تایرهای خودروی شما کم باد باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. تایرها نقشی مهم در کنترل خودرو دارد؛ پس نیازمند بررسی پی در پی است.

بررسی تایر‎‌های خودرو

بررسی سلامت باتری

یکی از عمده‌ترین مشکلات زمستانه خودروها، خرابی باطری ماشین است. البته همواره خرابی باتری خودرو دلایل متعددی دارد و لزوما همه تقصیر بر گردن سرما نیست.

زیرا ممکن است مدتی زیادی از خاموش بودن خودرو گذشته باشد، ممکن است برق‌رسانی ماشین ایجاد مشکل کرده یا شاید دلایل دیگری باعث خرابی باتری شده باشد، اما آنچه باید بیش از هرچیزی مانع از ایجاد این ممکن ها شود، بررسی به موقع باتری خودرو در فصل پاییز و پیش از شروع زمستان است.

برای جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی برای خرابی باتری ماشین، باید مراقب سولفاته شدن سر باتری که از بخار آب ناشی می‌شود، باشید.

زیرا دلیل سولفاته شدن باتری به دلیل برقرار نشدن جریان الکتریسیته است که باتری را خوب شارژ نمی‌کند.البته برخی مکانیک‌ها بر این باورند استفاده از اسپری‌های گریس باعث جلوگیری از سولفات روی سری باتری می‌شود.

بررسی باتری خودرو

سیستم ترمز

مجموعه سیستم ترمز خودرو از مهم‌ترین بخش‌های آن است که اگر در روزهای گرم ایرادات جدی خود را نشان ندهد، در روزهای برفی و سرد و مسیرهای لغزنده می‌تواند حوادث ناگواری در پی داشته باشد.

برای مثال چنانچه پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ‌ها به اندازه نسبتاً برابر نیروی ترمز را دریافت نکند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی با ترمزگیری از دست خواهد رفت.

بررسی ترمز خودرو

بررسی مایعات موتور

وقتی هوا سرد می‌شود، مایعات درون پیشرانه خودرو فشرده می‌شود، پس ممکن است به خوبی در قسمت‌های گوناگون گردش نکند. پیش از آغاز سفر روزانه‌تان، بهتر است چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس را چک کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید.

همچنین نیاز است پیش از حرکت اجازه دهید خودرو ۱۰ دقیقه در حال در جا کار کند؛ این کار به گردش مایعات در همه قسمت‌ها کمک می‌کند. فراموش نکنید که مایع شیشه شور هم باید به اندازه در مخزن موجود باشد، چون هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح شیشه می‌نشیند، به آن نیاز پیدا می‌کنید.

چک کردن برف پاک کن ها

شاید برف پاک‌کن‌ها قطعاتی ساده به نظر برسند، اما اهمیت زیادی دارند. تصور یک روز برفی و بارانی که در حال رانندگی هستید و برف پاک‌کن به خوبی کار نکند برای هر راننده‌ای ترسناک است. برف پاک‌کن باید ضمن توانایی پاک‌کردن برف و باران،‌ قطعات ریزی و درشتی که از خودروهای جلویی رها می‌شود را نیز از شیشه خودروی شما بزداید.

اغلب هر ۶ ماه یک بار باید برف پاک کن‌ها با نمونه‌های جدید تعویض شود. استفاده از محلول‌های شیشه شوی هم می‌تواند به عملکرد برف پاک کن‌ها کمک کند.

کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح موتور خودرو است.

البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را هم تعویض کنید. روغن موتور مثل خونی در رگ‌های موتور خودرو است که باید دارای دو مشخصه کیفی باشد: اول عددی که به عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می‌شود، به میزان غلیظ یا رقیق بودن (مقاومت سیال در برابر لغزیدن و جاری‌شدن) روغن گفته می‌شود که برای مثال با اعدادی مثل ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و غیره شناخته می‌شود.

هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ‌تر و در خودروها برای استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است. برای مثال روغن ۴۰ ـ ۱۰ از ۵۰ ـ ۲۰ رقیق‌تر است. پس توصیه می‌شود در خودروهای قدیمی‌تر، در فصل زمستان از روغن رقیق‌تر (مثل ۴۰ ـ ۱۰) استفاده کنید.

بررسی روغن موتور خودرو خودرو

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *