لجستیک چیست ؟

لجستیک مفهومی است که نقش آن با پیشرفت فناوری های ارتباطی و افزایش تقاضا بسیار مشهود شده است و تعریف آن به صورت ساده شامل مدیریت فرایند های جمع آوری ، ذخیره و انتقال منابع یا کالا به مبدأ مورد نظر است . لجستیک در حقیقت فرایندی است که وظیفه رساندن یک مرسوله به سمت گیرنده نهایی اش را بر عهده دارد.

به چه معناست

انواع مختلف لجستیک کدامند؟

مفهوم لجستیک به دو گروه اصلی درون سو و برون سو دسته بندی و تقسیم میشود. لجستیک درون سو یکی از اساسی ترین بخش های زنجیره تامین است که در آن تمرکز اصلی بر روی مدیریت جابجایی کالا از تولید کننده به سوی انبار یا خرده فروشی ها قرار دارد. در صورتی که در لجستیک برون سو تمرکز بر روی رساندن منابع یا کالا به مشتری نهایی است.البته بسته به انواع خدماتی که قابل ارائه به مشتری هستند زیر شاخه هایی دیگری نیز موجودند که به آنها خواهیم پرداخت.

دسته های مختلف لجستیک

لجستیک معکوس:

این دسته همانطور که از عنوان آن مشهود است روندی معکوس و برعکس را طی مینماید به صورتی که روی فرایند هایی مبتنی بر بازگشت مرسوله از سمت مقصد به سمت انبار یا مبدا تمرکز میکند. بنابراین این فرایند ، فرایند برنامه ریزی ، اجرا و نظارت بر روی ارسال کالا از سمت مقصد یا گیرنده به سمت فرستنده یا مبدا است که عموما با هدف مرجوع کردن ، پس گرفتن و یا امحاء آن انجام میشود.

لجستیک اضطراری:

این اصطلاح در کمپانی های فعال در صنعت حمل و نقل استفاده میشود تا اگر به هر دلیلی یا بخاطر حادثه ای پیشبینی نشده در تولید محصول تاخیری به وجود آمد ، توسط سرعت بیشتر در زنجیره انتقال جبران شود.

لجستیک سبز: 

در این دسته روی بهینه کردن فرایند های حمل و نقل از لحاظ زیست محیطی تمرکز میشود تا جنبه تخریبی آن کاهش یابد . راهکار های متعددی جهت عملی کردن خواسته ها در این زمینه عملی شده اند که از این جمله میتوان به بهینه کردن راه ها ، استفاده از وسیله های حمل و نقل برقی و… اشاره نمود.

لجستیک تولید:

در این دسته هدف این است که فرایند های تولید کالا به عنوان مثال در یک کارخانه یا تولیدی بهینه گردند. در این بخش تمرکز براین است که به عنوان مثال دستگاه مورد نظر، در زمان مناسب ، مواد اولیه مناسب را دریافت کنند . در نتیجه بهره وری و راندمان افزایش خواهند یافت و مراحل تولید به صورت بهینه پیش خواهد رفت.

لجستیک توزیع:

این دسته ، آشنا ترین دسته است که هنگامی که تولید به پایان میرسد و مشتری خریدی می کند شروع میشود و عملیات پردازش در انبار و ارسال کالا برای مشتری آغاز میشود. دلیل اهمیت بالای این دسته این است که باید میان عامل های تعداد ، زمان و مکان که در عرضه و تقاضا با یکدیگر متفاوتند تعادل را برقرار نمود.

لجستیک کسب و کار:

این مفهوم زمانی معنا پیدا می کند که خریدار کالایی را از فروشگاهی خریداری میکند و فروشنده موظف میشود تا کالای خریداری شده را برای خریدار بفرستد. در یک تعریف کوتاه و مفید لجستیک کسب و کار به معنای رساندن کالای درست در، زمان درست ، در مکان درست ، با قیمت درست ، به تعداد درست ، به مشتری درست است. فرقی ندارد که شرکتی ناوگان حمل و نقل اختصاصی خودش را داشته باشد یا وظیفه ارسال کالا برای مشتری را به شرکت دیگری سپرده باشد ، روند معمول این است که پس از ثبت سفارش زنجیره تامین کالا آغاز شده و بعد از عملیات پردازش برای مشتری ارسال میگردد.

لجستیک نظامی:

از آن جهت که انتقال منابع برای داشتن ارتشی قدرتمند تر همواره موضوعی حیاتی برای بقای کشور ها بوده ، لجستیک نظامی از جایگاه خاصی نزد سران نظامی کشور ها برخوردار است.

شرکت های لجستیکی طرف سوم چه هستند؟

شرکت های طرف سوم شرکت هایی هستند که خدمات مربوط به حمل و نقل کالای بقیه شرکت ها را انجام میدهند. این شرکت ها با داشتن ناوگان اختصاصی ، تجربه و تخصص در حمل و نقل و انبارداری میتوانند با توجه با نیاز کارفرما خدمات خود را ارائه  دهند و بهبود ببخشند. از مزایای همکاری با این شرکت ها میتوان به مقرون به صرفه بودن ، انعطاف پذیری و صرفه جویی در زمان اشاره کرد . بنابراین همکاری با این نوع از شرکت ها برای شرکت های دیگر میتواند گامی بسیار مفید جهت بهبود عملکرد باشد.

انواع حمل و نقل

شیپ نو به عنوان یک شرکت فعال در زمینه لجستیک

بنابراین تمرکز ما در شیپ نو به عنوان یک شرکت فعال در این زمینه روی ارائه بهترین خدمات با امن ترین متد ها و به ارزان ترین روش است تا تجربه ای مفید برای شما عزیزان استفاده کننده از این سرویس فراهم گردد. ما در شیپ نو تلاش میکنیم تا با نگرشی نو در زمینه حمل و نقل بار ، با ناوگانی بزرگ و با انبوهی از تجربه و تخصص لایق اعتماد شما باشیم.

تجربه شیپ نو در زمینه حمل و نقل کالا در شهر اصفهان این امکان را فراهم کرده که بتوانیم خدمات پیک موتوری و انتقال بار با وانت و کامیونت را تا حد بالایی بهینه کنیم. شیپ نو امن ترین ، سریع ترین و ارزان ترین شیوه حمل و نقل کالا در اصفهان است که با استفاده از آن میتوان شیوه نوینی از لجستیک را تجربه کرد.