مشکل اختلال موقعیت مکانی سفیران شیپ نو (GPS)

در روزها و ماه های  اخیر گزارش‌های زیادی از سفیران شیپ نو دریافت کرده‌ایم که حکایت از اختلال در تشخیص موقعیت مکانی آن‌ها دارد. این اختلال بیشتر در کلان شهر اصفهان و در محدوده های خیابان کاوه (ترمینال کاوه) و خیابان امام خمینی (محدوده پمپ بنزین رسالت) رخ می‌دهد و موقعیت مکانی سفیران شیپ نو در نقطه‌ای دورتر از مکانی که واقعا حضور دارد، نمایش داده می‌شود(معمولا موقعیت مکانی راننده در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نمایش داده میشود).

«سامانه موقعیت‌یابی جهانی» که به اختصار به آن «GPS» گفته می‌شود، سامانه‌ای برای یافتن موقعیت جغرافیایی است که روی گوشی هوشمند حداکثر ۳ تا ۵ متر خطا دارد. سیستم عامل تلفن همراه شما با استفاده از این سامانه موقعیت مکانی را پیدا کرده و آن‌را در اختیار نقشه‌ی شیپ نو قرار می‌دهد اما گاهی این ارتباط در نقاطی با اختلال مواجه می‌شود.

ما در تیم شیپ نو زمان زیادی را برای بررسی جوانب مختلف این اختلال صرف کرده‌ایم و بعد از تست‌های میدانی و صحبت با شما متوجه شدیم این موضوع ناشی از نوعی اختلال در سیگنال GPS است؛ به این صورت که موقعیت مکانی کاربر در مناطق خاصی به جای دیگری منتقل می‌شود. برای مثال تعداد زیادی از کاربران به ما گزارش دادند که موقعیت‌شان بر روی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نمایش داده می‌شود در صورتی که در واقعیت ده ها کیلومتر از فرودگاه دور هستند.

نمونه‌ای از این اختلال که موقعیت مکانی کاربر را در اپلیکیشن‌های مختلف در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نمایش می‌دهد:

اختلال مکانی صفیران شیپ نو

هدف ما از این پیام این است که به شما اطلاع دهیم این اختلال ارتباطی به خرابی سخت‌افزار موبایل شما و یا اپلیکیشن شیپ نو ندارد، برای اطمینان از این موضوع در صورتی که مشکل مشابهی برای شما ایجاد شد، در همان لحظه نگاهی به سایر اپ‌های مطرح نقشه نظیر نقشه‌ی گوگل و یا اسنپ و تپ‌سی بیندازید. در صورتی که خطا مربوط به اختلال GPS باشد، اپ‌های دیگر نیز موقعیت شما را در آن مکان نمایش می‌دهند. به کلامی ساده‌تر، سیستم‌عامل گوشی شما به واسطه‌ی بروز مشکلی در سیگنال GPS، موقعیت خود را اشتباه تشخیص داده و همان موقعیت اشتباه را به همه اپلیکیشن‌ها اعلام می‌کند.

ما در تیم شیپ نو از چند هفته قبل پیوسته پیگیر بررسی این چالش و پیدا کردن روش‌هایی برای بهبود شرایط و یا حداقل اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به کاربران هستیم تا در شرایط وقوع مشکل، شما را به شکل بهتری آگاه کنیم. گرچه تشخیص دقیق این شرایط با توجه به اختلال در شبکه‌ی جهانی موقعیت‌یابی (GPS) و اطلاعات اشتباه ارائه شده توسط سیستم عامل، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. از این‌رو وظیفه خود دیدیم که سفیران را از وجود این اختلال مطلع کنیم.

در ادامه می‌توانید گزارش برخی سفیران شیپ نو از نمونه‌ی این اختلال را مشاهده کنید:

سفیر شیپ نو: من الان جنب فروشگاه صفا در خیابان آل محمد هستم اما موقعیت من را در فرودگاه نشان میدهد

سفیر شیپ نو: باسلام، به چه علتی موقعیت مکانی من الان در فرودگاه نمایش داده میشود من الان در خیابان کاوه هستم

سفیر شیپ نو: سلام خدمت همکاران پشتیبانی تیم شیپ نو محل سکونت من در خیابان امام خمینی است بعد از خروج از منزل موقعیت مکانی من در فرودگاه نمایش داده میشود لطفا موضوع را بررسی نمایید

سفیر شیپ نو: باسلام چرا وقتی من به محدوده ترمینال کاوه میرسم موقعیت مکانی من در فرودگاه نمایش داده میشود؟